اموزش عکاسی در نور کم
با توجه به عکاس خبری دونالد مک کالین, ” هیچ چیز به عنوان نور بد وجود ندارد, تنها نور است که به درستی درک نمی شود.”با این حال ، بسیاری از عکاسان هنوز نور کم را نور بد می دانند. هدف از این مقاله ی نیکون اموزش عکاسی در نور کم است که شما را تشویق به در نظر گرفتن نور کم کیفیت و یا غیر قابل استفاده نباشد بلکه به دنبال افراد است که کار به خوبی با نور کم در دسترس است. اما عکاسی در نور کم می تواند اغلب دشوار است
به خاطر داشته باشید که عکاسی کم نور به عکاسی شب منحصر به فرد نیست. فرصت های عکاسی در نور کم می تواند در هر زمان از روز به نظر می رسد.
به عنوان مثال، عکاسی از آبشارها در نور کم به شما اجازه می دهد تا از یک سرعت شاتر آهسته استفاده کنید، که از نوردهی زیاد آب سفید آبشارها جلوگیری کرده، و به شما کمک می کند تا جلوه ابریشمی زیبایی ایجاد کنید (با مات کردن آب در حال حرکت).
بله استفاده از یک فلاش هر سوژه ای را روشن خواهد کرد، اما اجازه دهید نگاهی به نحوه بهبود عکاسی در نور کم طبیعی بیاندازیم.
بهترین تنظیمات دوربین عکاسی در نور کم
بهترین تنظیمات دوربین کم نور عبارتند از:
-
مُد دستی
استفاده از حالت دستی برای موفق عکاسی کم نور ضروری است ، آن را به عنوان اجازه می دهد تا شما را به کنترل هر جنبه عملکردی از دوربین خود را. هنگام استفاده از حالت دستی, شما در واقع سه راه برای ورود به نور بیشتری به سنسور دوربین خود را:
- سرعت شاتر
- دیافراگم
- ایزو
این سه کنترل با هم «مثلث نوردهی» نامیده می شوند، و هر کدام از این تنظیمات می توانند تاثیر مثبت یا منفی بر نوردهی تصویر شما داشته باشند. بنابراین یادگیری نحوه استفاده از سرعت شاتر، دیافراگم، و ایزو برای به دست آوردن بهترین نتیجه کلید عکاسی در نور کم است. توجه داشته باشید که نورسنج داخلی دوربین شما نشان می دهد که تنظیمات دوربین کجا باید اعمال شوند، و نتیجه تصاویر به خوبی نوردهی شده خواهد بود.
-
سرعت شاتر
اگر شما با نگه داشتن دوربین در دست و بدون سه پایه عکس می گیرید، یک قانون خوب این است که سرعت شاتر خود را مطابق با فاصله کانونی خود تنظیم کنید.
به عنوان مثال، اگر در فاصله کانونی ۵۰mm عکس می گیرید، سرعت شاتر شما نباید آهسته تر از ۱/۵۰ ثانیه باشد. البته، اگر سوژه عکس شما متحرک است، آن وقت باید سرعت شاتر خود را افزایش دهید تا حرکت را متوقف یا فریز کنید. از آنجا که انتخاب یک سرعت شاتر آهسته اجازه ورود نور بیشتری به دوربین شما را خواهد داد، ریسک به دست آوردن یک نتیجه تار را نیز خواهید داشت.
-
دیافراگم
در اکثر موقعیت های کم نور، شما احتمالا باید با دیافراگم کاملا باز عکس بگیرید. اما اگر نور کافی برای عکاسی با یک ضریب اف (f-stop) کوچکتر وجود داشته باشد، عمق میدان بیشتری به دست می آورید. بنابراین باید این نکته را در نظر بگیرید:
انتخاب یک دیافراگم بازتر اجازه ورود نور بیشتری را به دوربین شما می دهد، اما عمق میدان شما را کاهش خواهد داد. و این می تواند باعث شود که بخش مهمی از تصویر شما خارج از فوکوس باشد. پس باید چه کار کنید؟به طور کلی، پذیرفتن ریسک یک عکس خارج از فوکوس بهتر از تضمین یک عکس تار است – بنابراین، در صورت لزوم، دیافراگم را باز کنید!
-
ایزو
هرچه ایزو بالاتر باشد، عکس حاصل روشن تر می شود.اما یک ریسک مهم در اینجا وجود دارد: هرچه ایزو بالاتر باشد، نویز دیجیتالی بیشتری به تصویر خود اضافه خواهید کرد. بنابراین ایزوی خود را تا حد ممکن پایین نگه دارید، و تنها بعد از این که سرعت شاتر خود را کاهش داده و دیافراگم را باز کردید، ایزو را افزایش دهید.
-
عکاسی با فرمت RAW
برای به دست آوردن بهترین نتایج، عکاسی با فرمت RAW توصیه می شود. دلیل این امر ساده است: دوربین شما در فرمت RAW نسبت به فرمت فشرده JPEG، جزئیات بیشتری را در سایه ها ذخیره می کند.
علاوه بر این ، یادگیری به بررسی نمودار هیستوگرام نیز بسیار مفید است; به این ترتیب شما مجبور به تکیه صرفا بر روی صفحه نمایش ال سی دی دوربین خود را ببینید. استفاده از هیستوگرام برای بررسی قرار گرفتن در معرض و جلوگیری از سوزاندن برجسته و از بین بردن جزئیات از سایه استفاده کنید.